Wilt u vrijblijvend advies?

Algemene Voorwaarden

Gedeponeerd bij Kamer van Koophandel Rijnland
Artikel   1  Definities
Artikel   2  Werkingssfeer
Artikel   3  Offerte
Artikel   4  Totstandkoming van de overeenkomst
Artikel   5  Verplichtingen van de Leverancier
Artikel   6  Verplichtingen van de Klant
Artikel   7  Meer en minderwerk
Artikel   8  Overmacht
Artikel   9  Oplevering
Artikel 10  Zekerheid
Artikel 11  Betaling in termijnen
Artikel 12  De eindafrekening
Artikel 13  Niet nakoming van de betalingsverplichting
Artikel 14  Eigendom van tekeningen en ontwerpen e.d.
Artikel 15  Garantieverklaringen
Artikel 16  Toepasselijk recht
ARTIKEL 1 Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Klant: natuurlijk persoon of rechtspersoon.
Leverancier: Onderhouds/servicebedrijf W.A. van den Berg, gevestigd te Koudekerk aan den Rijn.
Werk: het totaal van de tussen de klant en de leverancier overeengekomen werkzaamheden en daarbij door de leverancier geleverde materialen.
Crediteur: is de schuldeiser (moet betaald krijgen).
Debiteur: is de schuldenaar (moet betalen).
Betalingstermijn: is de termijn waarbinnen onze facturen voldaan moeten zijn (8 dagen na factuurdatum).
ARTIKEL 2 Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen en overeenkomsten tussen leverancier en klant.
ARTIKEL 3 Offerte
3.1     De offerte voor werk wordt schriftelijk gedaan, tenzij spoedeisende ?          omstandigheden dit onmogelijk maken.
3.2     De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is vrijblijvend en geldig gedurende het aantal aangegeven dagen op de offerte.
3.3     De offerte omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van de offerte door de klant mogelijk te maken.
3.4     De offerte vermeldt het tijdstip waarop met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
3.5     De offerte geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingmethode die zal worden gehanteerd: aanneming, richtprijs of nacalculatie.
          a) Bij de prijsvormingmethode ‘aanneming’ komen partijen een vast bedrag  (aanneemsom) overeen waarvoor het werk zal worden verricht;
          b) Bij de prijsvormingmethode ‘richtprijs’ doet de leverancier een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van de kosten van het werk;
          c) Bij de prijsvormingmethode ‘nacalculatie’ doet de leverancier een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).
3.6     De offerte vermeldt de betalingswijze.
3.7     Een exemplaar van deze algemene voorwaarden wordt op aanvraag verstrekt.
ARTIKEL 4 Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van offerte en ondertekening door de
klant. Bij eventuele tegenstrijdigheden tussen de offerte en deze algemene voorwaarden
zal de offerte in prioriteit voorgaan.
ARTIKEL 5 Verplichtingen van de Leverancier
5.1            De leverancier zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden, tenzij anders overeengekomen.
5.2            De leverancier neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
5.3            Verhogingen van de prijs als gevolg van wijzigingen in de voorschriften mogen aan de klant worden doorberekend, tenzij de klant bewijst dat de leverancier op het moment van het sluiten van de overeenkomt van de wijziging op de hoogte had moeten zijn. Verhoging van de prijs nadat met de uitvoering van het werk is begonnen is niet toegestaan, behalve in geval van het vorenstaande of onvoorziene omstandigheden in het werk.
5.4            De leverancier is verplicht de klant te wijzen op:
–         onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
–         kenbare gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
–         gebreken of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de klant ter beschikking zijn gesteld;
–         onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond.
5.5            Indien de leverancier aansprakelijk is voor enige schade dan geldt hiervoor als maximum de totale omvang van het werk. De leverancier is niet aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade van enige aard.
5.6            De leverancier draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake deskundige personen.
ARTIKEL 6 Verplichtingen van de Klant
6.1            De klant stelt de leverancier in de gelegenheid het werk te verrichten
6.2            De klant zorgt er voor dat de leverancier tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d) en de voor het werk te verschaffen gegevens.
6.3            De klant verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor zijn rekening.
6.4            De klant dient er voor te zorgen dat door deren uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de leverancier behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertragingen ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de klant de leverancier daarvan tijdig in kennis te stellen.
6.5            Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in het voorgaande lid, dient de klant de daarmee verband houdende schade en kosten aan de leverancier te vergoeden indien deze omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.
6.6            De klant draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
–         onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
–         onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
–         gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
–         gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de klant ter beschikking zijn gesteld.
6.7            Dit doet niet af aan de plicht van de leverancier om de klant te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 4.
ARTIKEL 7 Meer en minderwerk
7.1            Bij de prijsvormingmethode aanneming of richtprijs kan de klant nadat de overeenkomst is gesloten, in overeenstemming met de prijsvormingmethode, zonder dat een aparte overeenkomst wordt gesloten meer of minderwerk opdragen, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het werk.
7.2            Meer of minderwerk voor een totaal bedrag hoger van 10% van de prijs van het werk wordt behoudens spoedeisende omstandigheden vooraf schriftelijk overeengekomen.
ARTIKEL 8 Overmacht
8.1            Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid gemaakte kosten.
8.2            Indien de overmachtsituatie ertoe leidt dat een der partijen zijn verplichtingen uit de overeenkomst opschort, is de wederpartij voor die periode ook ontheven van zijn verplichtingen
ARTIKEL 9 Oplevering
9.1            Wanneer partijen een vaste datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk uiterlijk op deze datum opgeleverd. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
9.2            Indien de overschrijding van de vaste dan wel vermoedelijke opleveringsdatum de leverancier kan worden toegerekend, is hij jegens de klant voor de eventuele consequenties aansprakelijk na een schriftelijke ingebrekestelling.
9.3            Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
–         hetzij wanneer de leverancier de klant heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard;
–         hetzij wanneer uiterlijk 10 werkdagen zijn verstreken, nadat de leverancier schriftelijk aan de klant heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
–         hetzij wanneer de klant het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik neemt, met dien verstande, dat door in gebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
ARTIKEL 10 Zekerheid
10.1        De leverancier kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de klant
10.2        De leverancier kan na het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen, indien hij goede grond heeft te vrezen dat de klant zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de klant in dit geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de leverancier gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken.
ARTIKEL 11 Betaling in termijnen
11.1        Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval plaats te vinden uiterlijk 8 dagen na ontvangst van de rekening.
11.2        Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de leverancier zijn verplichting ter zake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de klant de bevoegdheid betaling van een termijn op te schorten, na een schriftelijke ingebrekestelling van de leverancier.
ARTIKEL 12 De eindafrekening
12.1        Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de leverancier bij de klant de eindafrekening in.
12.2        De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer en/of minderwerk.
12.3        Indien van toepassing en op aanvraag wordt in de eindafrekening een specificatie gegeven van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten. Indien van toepassing en op aanvraag wordt verder een specificatie van meer en/of minderwerk opgenomen.
12.4        De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer en/of minderwerk.
12.5        Bij de prijsvormingmethode ‘richtprijs’ mag de overeengekomen richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, behoudens meerwerk, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7. De reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs dient uit de specificatie duidelijk te blijken.
12.6        De betalingstermijn bedraagt tenzij anders schriftelijk overeengekomen 8 dagen na factuurdatum en betaling dient zonder aftrek en/of verrekening te geschieden.  Blijft betaling uit binnen voornoemde betalingstermijn of een andere schriftelijk overeengekomen termijn, dan is debiteur een rentevergoeding van 2% per kalendermaand vanaf datum verzuim verschuldigd, een gedeelte van een kalendermaand voor een volle gerekend. Telkens na afloop van een kalenderjaar wordt het bedrag waarover de rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente. 
ARTIKEL 13 Niet nakoming van de betalingsverplichting
13.1        Indien de klant niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te zijn. Niettemin zendt de leverancier na het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6 een betalingsherinnering, waarin hij de klant op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen een week na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
13.2        Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de leverancier rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
13.3        De leverancier is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van een week bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de leverancier hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de klant.
13.4        Indien de klant met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 11 in gebreke blijft, is de leverancier gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de klant schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een week is verlopen na ontvangst van de ingebrekestelling. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de leverancier op vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
13.5        De leverancier blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
13.6        Indien de leverancier een door hem aan de klant verschuldigde schadevergoeding niet tijdig betaalt, kan de klant hem per brief wijzen op zijn verzuim. Indien de leverancier niet binnen twee weken na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te verkeren. De leden van 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
13.7        Indien debiteur niet binnen 8 dagen na factuurdatum heeft betaald, kan de vordering uit handen worden gegeven aan een incassobureau. Alle kosten vallende op de invordering komen ten laste van debiteur. Vanaf datum verzuim is zij naast de hoofdsom immer de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. De vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten bedraagt minimaal 15% van de totale openstaande hoofdsom inclusief BTW en rente, met een minimum van 375 euro, een en ander in afwijking van artikel 6:69 lid 5 BW en in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten en onverminderd het recht van crediteur om een hoger bedrag aan buitengerechtelijke incassokosten te vorderen indien zij aantoont deze te hebben gemaakt.
Indien crediteur haar vordering in een gerechtelijke procedure (arbitrage en bindend advies daaronder begrepen) aanhangig heeft gemaakt, is debiteur gehouden de met deze procedure gemoeide werkelijke kosten te vergoeden. Hieronder zijn begrepen de kosten van advocaten, procesgemachtigden, alsmede het aan arbiters of bindend adviseurs verschuldigde honorarium en vastrecht, ook indien deze een eventuele proceskostenveroordeling op grond van artikel 237 en verder van het Wetboek van Burgelijke Rechtsvordering te boven gaan.
Deze vergoeding van de kosten zal steeds, zodra (interne of externe) juridische bijstand door crediteur is ingeroepen, respectievelijke door crediteur incasso maatregelen worden genomen, zonder dat enige nadere vorm van bewijs nodig is, in rekening worden gebracht en door debiteur verschuldigd zijn.
ARTIKEL 14 Eigendom van tekeningen en ontwerpen e.d.
14.1        De door of vanwege de leverancier verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen, begrotingen en calculaties e.d. waarvan de leverancier zich het eigendom wenst voor te behouden, blijven zijn eigendom.
14.2        Alle met betrekking tot ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen e.d. gevestigde rechten (auteursrechten, modelrechten e.d.) worden voorbehouden en dienen te worden geëerbiedigd.

ARTIKEL 15 Garantieverklaringen
15.1    De leverancier garandeert dat eventuele gebreken in het werk gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de leverancier ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
15.2    Garantie buiten schilderen
·    De leverancier garandeert dat het uitgevoerde buitenschilderwerk:? 

a) voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door ?    weersinvloeden;? 

b) voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem ?    aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ?    ondergrond schadelijke wijze zal verweren;? 

c) wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of ?    materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
·    De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk voor een periode van 2 jaar.
·    Afhankelijk van het verfsysteem en het aantal aangebrachte lagen, mits in de offerte overeengekomen, is de garantietermijn 3 jaar bij watergedragen verf, vochtregulerende verf, dekkende beits, high solid verf en ?traditionele verf.
15.3  Garantie binnenschilderen
·    De leverancier garandeert dat het uitgevoerde binnenschilderwerk:? 

a) voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem ?    aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ?    ondergrond schadelijke wijze zal verweren;? 

b) wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of ?    materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
·    De garantie wordt gegeven voor een periode van 2 jaar.
15.4    Garantie behangen/wandafwerking
De leverancier garandeert dat het behang/de wandafwerking op een correcte wijze op de wand wordt aangebracht, alsmede dat de daarvoor geldende fabrieksvoorschriften daarbij in acht worden genomen.
15.5    Garantie overige werkzaamheden
De leverancier garandeert dat alle overige werkzaamheden op een correcte wijze worden uitgevoerd, alsmede dat de daarvoor geldende veiligheids- en fabrieksvoorschriften daarbij in acht worden genomen.
ARTIKEL 16 Toepasselijk recht
Op overeenkomsten tussen de leverancier en de klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.